maandag 18 maart 2013

Uitgelicht: training van loper Huub

Even een korte voorgeschiedenis. Mijn sportleven bestaat uit tennis, mountainbiken/wielrennen en hardlopen. Door de slechte winterse omstandigheden (gladheid door sneeuw en harde ondergrond door vorst) is het fietsen de laatste 2 maanden noodgedwongen even op een laag pitje komen te staan. Helaas. Maar ik doe genoeg, zoals jullie kunnen raden. Het hardlopen doe ik sinds januari 2011. Ik zat medio vorige jaar op een afstand van 10 km tegen 11 km/u. Omdat ik, vóór mijn voornemen tot deelname aan de Roparun, de halve marathom van Enschede wil gaan doen ben ik het hardlopen in de winter gaan intensiveren. Een trainingsschema dus. Nu met de Roparun doe ik er nog een verantwoord schepje bij boven op. Uiteraard met mate om blessures te voorkomen. Zo heb ik drie weken geleden meegedaan aan een 10km loop en was met 45.03 minuten binnen. Momenteel loop ik drie keer in de week en heb een prettige koerssnelheid van ca. 12 km/u en loop makkelijk 15 km aaneen. ’s Weekends doe ik dit meestal. Naast mijn ‘weekendloop’ van 15 km loop ik door-de-weeks 2 maal; in totaal 10 a 15 km. Ik ben nagenoeg pijnvrij. Kleine pijntjes hoort bij hardlopen.

Ik zou iedereen op het hard willen drukken om, naast de andere trainingen, júist gehoor te geven aan de DL1 trainingen; dit is de loop met snelheid ver onder de wedstrijdsnelheid. Haal de snelheid eruit. Actief herstel heet dat. Gevoelsmatig lijk je er niet sterker van te worden. Maar zeker van wel. En…. doe je het niet dan is juist afbreuk het gevolg! En dat zou jammer zijn van de voorbereiding, maar bovenal een streep door deelname aan de Roparun. En dat laatste willen we niet missen!
Huub (rechts) www.viro.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten