maandag 18 maart 2013

Uitgelicht: training van loper Piet

Momenteel loop ik 3 keer in de week ongeveer 30km. Ik verdeel dit in duurloop, extensieve interval en tempolopen, naar gelang ik zin en tijd heb. Mijn plan is om op te bouwen naar 40-50 km in 3 a 4 trainingen/week. Het zwaartepunt van de trainingen ligt onder de Viad (vermoedelijke individuele drempel, het verzuring punt )

De Roparun is toch weer anders dan 1,5 marathon en ook het tempo is beduidend lager dan bij een 5 km wedstrijd, dus je moet anders trainen. Het is een aaneenschakeling van korte extensieve intervallen met volledig herstel ertussen. Mijn motto is:” je wordt goed in wat je traint”, dus:

Een van de trainingen is 12min in Roparun tempo, hersteltempo tot herstel hartslag, vervolgens weer 12min Roparun tempo etc. Totaal 2 a 3 uur. Voordelen: nabootsen Roparun, veel variatie in hartslag, lage gemiddelde hartslag, betere loopstijl door goed herstel tussen de intervallen en training uithoudingsvermogen en snelheid in één training.

Ik ben blessurevrij en goed door de sportkeuring gekomen. De sportarts en de Cardioloog hebben er géén problemen mee als ik ondertussen op bovenstaande manier train.

www.viro.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten